Undervogner på mobilkran

Skal du flytte tunge ting, er det kran som gjelder. Du har kanskje sett i nyhetene at enkelte kraner kan løfte mer enn 1 000 tonn, noe som sier noe om kapasiteten. Men når vi snakker om mobilkraner, så er ikke poenget bare at de skal løfte tungt. De skal også være fleksible og mobile arbeidsinstrumenter. Derfor er undervogna like viktig som bommen.

Undervogn, hva er det?

Undervogna på mobilkranen er kort fortalt kjøretøyet som du kan kjøre bort kranen med når den er rigget ned. Det finnes to forskjellige typer undervogner, som gjerne kalles beltevogn eller hjulvogn.

En beltedrevet mobilkran har en undervogn som du vil kjenne igjen, fordi den minner en god del om understellet på en bulldoser eller gravemaskin. Med beltene ute og høy sporvidde kan du faktisk kjøre denne kranen selv om den allerede er rigget, og til og med når det er last på bommen. Før fantes det mekaniske belter som ble drevet av gir, men i dag går alt på hydraulikk.

En slik beltedrevet kran blir ganske stor og tung. Et alternativ kan derfor være å bruke en chassiskran med et enkelt fjæringssystem. En slik kran er litt mindre solid, men kan forflytte seg raskt og har god driftssikkerhet. Problemer kan imidlertid oppstå i vanskelig terreng. Da bruker man heller en terrengkran, som er mindre og smidigere, med bare to aksler. Her er kapasiteten noe lavere enn med en chassiskran.

Det finnes også noe som heter allterrengkran, som er en slags kombinasjon av chassis og terreng. Dette har etter hvert blitt en veldig populær type kran. Den har styring på alle hjulene og hydraulisk fjæring. Med en slik kran kan du flytte deg effektivt både på veien og i terreng, og kapasiteten er god. De fleste i faget mener at allterrengkranen ganske sikkert er fremtiden.