Mobilkranens historie

En mobilkran er et mektig instrument, som må håndteres på riktig måte. Dersom en slik kran velter, kan store problemer oppstå. Men hva er egentlig bakgrunnen for bruken av slike kraner, og hvordan har de utviklet seg over tid?

Fra mobilkranens mangslungne historie

Før starten på den andre industrielle revolusjon i 1870 var kraner stort sett alltid faste, bortsett fra noen som ble boltet til flate vogner. Dette gjorde svært begrenset bevegelse mulig. Det ble gjort forsøk med kraner drevet av dampmaskiner allerede på 1860-tallet, men det var først over 50 år senere at mobilkranene virkelig så dagens lys. Den gang dreide det seg rett og slett om å sette en kran på en lastebil, og den første merkevaren av denne typen ble kalt Petrol Electric Lorry Crane. Med dette ble eksplosjonsmotoren tatt i bruk for første gang. Bruken av hydrauliske systemer –som var et stort fremskritt – kom først i tiden etter andre verdenskrig, nærmere bestemt i 1947 i Sverige.

Den svenske produsenten var Hiab, det vil si Hydrauliska Industri AB fra Hudiksvall. Grunnleggeren var i utgangspunktet en skiprodusent! En annen heftig innovasjon på dette området var utviklingen av teleskopisk bom, som kom på slutten av 1950-tallet. Med det var det ikke lenger nødvendig å fysisk bygge opp kranen for å rigge den til. En første titonns fullteleskopisk hydraulisk bom kom allerede i 1966, og snart kom versjoner med både teleskopbom og firehjulsdrift. Bare 10 år senere hadde kranene utviklet seg til en kapasitet på 25 tonn.

Mobilkraner har en lang og spennende historie, og det er morsomt å tenke på hvordan de første, enkle mobilkranene ble til. Kravene til sikkerhet var nok ikke helt de samme den gangen, og mye var betydelig vanskeligere da man ikke hadde hydrauliske løsninger. Historien viser hvor nysgjerrige og kreative mennesker kan være når de ser muligheten til å drive teknologisk utvikling fremover.