Mobilkran – hva er det?

Mange har nok hørt ordet mobilkran, og kanskje sett en i operasjon, men det er ikke så mange som egentlig vet nok om det til å definere hva det er. Her skal vi se på hva en mobilkran er, og hva du kan få gjort med den.

Mobilkran til heising

En mobilkran er som en heisekran, den er laget for å flytte last ved å heise den opp eller ned. Forskjellen er imidlertid at en mobilkran er et kjøretøy med langt større mobilitet enn en heisekran. Den skiller seg imidlertid fra en lastebil, fordi den ikke selv kan transportere last, men samtidig kan det jammen transporterte seg selv. Det tar ikke veldig lang tid å rigge den ned når det er fagfolk som gjør det, og så kan den kjøres vekk. Mobilkranen består av en undervogn, som er navnet på selve kjøretøyet, også overvognen, som er det vi kan kalle heisekrandelen der føreren sitter og styrer lasten med en bom.

Typer bom

Den originale typen bom som brukes til mobilkraner, kalles fagverksbom. Noen kaller dette også for en gittermast, på grunn av utseendet. En slik bom er satt sammen av mange elementer ved hjelp av bolter. Fagverksbommen er kjent for å være lett, men samtidig sterk og hardfør. Den er likevel forholdsvis krevende å montere, fordi du må bruke en hjelpekran. Det går heller ikke an å justere lengden på denne typen bom. Derfor har den vært på vei ut de siste årene.

Den mer moderne formen for bom kalles teleskopbom. Hvis du har sett en teleskopfiskestang kan du skjønne hva det går ut på, for dette er en konstruksjon med «rør inni rør». Disse dras ut ved hjelp av et hydraulisk system. Fordelen er selvfølgelig da at bommen nærmest kan sette seg opp selv, uten et omfattende fagkyndig arbeid og hjelp av en ekstra kran. Dermed blir montering og demontering raskere og billigere.